Processus blir Gasellföretag för tredje gången i rad
Målet från början var att vara Sveriges mest pålitliga projektleverantör mot processindustrin. Efter fem ISO-revisioner utan avvikelser och för tredje året i rad utmärkelsen Årets Gasell är de där.
– Det handlar om att bygga tillit och långsiktiga relationer, förklarar Johan Teodorsson, VD på Processus.
Tillväxtresan har varit fantastisk. Sedan starten 2015 har Processus, som grundades av en grupp erfarna ingenjörer med stort kontaktnät, kontinuerligt expanderat. Med en bred kundbas ser de ljust på framtiden, trots turbulensen på världsmarknaden.
– Det är klart att vi bevakar omvärlden och har en ödmjukhet inför framtiden, men än så länge kan vi inte se någon vidare avmattning på investeringarna hos våra kunder, snarare tvärt om, berättar Johan Teodorsson.
Företagets viktigaste tillgång är medarbetarna, och den gedigna samlade erfarenheten av att projektera allt från mindre ombyggnadsprojekt till kompletta produktionsanläggningar. Till företagets kärnkompetenser hör projektledning, processdesign, elkonstruktion, automation och industriell IT, kvalitetssäkring, verksamhetsutveckling, förändringsledning samt HSE och CE märkning.
Efter fem ISO-revisioner utan avvikelser och titeln Årets Gasell tre år i rad har de uppnått ett av de viktigaste målen – att vara Sveriges mest pålitliga projektleverantör mot processindustrin – och de fortsätter med full fart på den utstakade vägen.
Ett uttalat mål är att arbeta mer med hållbarhetsfrågor, bland annat energieffektivisering som sparar både energi och pengar men framför allt ger mindre miljöpåverkan.
– Kunderna tänker inte alltid själva på att det finns olika energibesparande lösningar. Vi har ett inarbetat verksamhetssystem där vi drar nytta av tidigare projekt och tar med lärdomarna till våra kommande projekt, säger Johan Timby, projektledare på Processus.
Två ord som ständigt återkommer är tillit och relationer. Företaget värnar om sin personal och erinrar sig om att skynda långsamt.
Gärna expansion, men inte på bekostnad av den familjära känslan. Glada och stolta medarbetare blir engagerade ingenjörer som sätter kunden främst.
– Vi är på plats hos våra kunder och sitter tillsammans med dem i det dagliga arbetet. När vi är lyhörda för vad som är på gång kan vi påverka projekten i en riktning som är bra för kunden, menar Johan Teodorsson.
– En leverantör bör förstå helheten och inte bara se till den specifika uppgiften. Det handlar om intresse och nyfikenhet samt att ha en nära dialog med kunden. Namnet Processus ska associeras med pålitlighet. Kunden ska veta att vi stannar tills jobbet är gjort.
Att för tredje året i rad utnämnas till Årets Gasell, en titel som ställer hårda krav på bland annat fördubblad omsättning och organisk tillväxt, ses som ett bevis på att det går att växa utan att tappa i kvalitet, lönsamhet eller kundnöjdhet.